Sain taannoin palautteen, joka lämmittää mieltäni edelleen. Asiakas oli ollut varma, että viiltävät lonkkakivut veisivät hänet leikkauspöydälle, pitkälle sairaslomalle ja mahdollisesti pyörätuoliin. Kahden hoitokerran jälkeen kivut olivat kuitenkin kokonaan kadonneet, ja siinä sivussa oli pari muutakin vaivaa alkanut helpottumaan. Leikkauksen sijaan asiakas olikin nyt lähdössä unelmalomalle ihailemaan nähtävyyksiä vaikeakulkuisiin maastoihin. Ihanaa voida olla näin konkreettisesti avuksi!

Monesti kovatkin niska-, selkä- ja lonkkakivut jäävät lääkärikäynneillä vaille selitystä. Potilas lähetetään kotiin voimakkaidea särkylääkkeiden kanssa, mutta itse vaivan aiheuttajaan ei oikeastaan päästä käsiksi. Tämä voi osittain johtua siitäkin, ettei lääketieteen opinnoissa tällä hetkellä kiinnitetä kovin paljon huomiota kehon virheasentoihin tai niiden hoitamiseen. Kalevalaisessa jäsenkorjauksessa hoidetaan juuri kehon virheasentoja saattamalla yhteen nivelpintoja, mobilisoimalla kudoksia ja avaamalla kalvorakenteiden jumeja. Kun vaivan syy saadaan hoidettua, kivut helpottavat, eikä lääkkeitä enää tarvita. Vuosina 2003-2005 Kuopion yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan Kalevalainen jäsenkorjaus vähentää sekä särkylääkkeiden käyttöä, että sairaslomien kestoa – näin voidaan säästää sekä rahaa, luontoa että inhimillistä kärsimystä!

Moni tavoitteellisesti treenaava asiakkaani on kehunut kalevalaisen jäsenkorjauksen auttavan erityisesti urheilusta palautumisessa. Kun treenatessa vääriin asentoihin vääntyneet nivelpinnat saadaan takaisin kohdilleen, ja kireiden lihasten kalvorakenteet jälleen avattua, pääsee aineenvaihdunta paremmin edistämään palautumista ja lihaksisto toimimaan optimaalisesti. Asiakkaani hehkuttavat usein, että tulokset paranevat heti, koska keho toimii kuten pitääkin. Monesti joudunkin vähän toppuuttelemaan, ettei asiakas kiidä suoraan hoitopöydältä treenaamaan: jäsenkorjauksen jälkeen olisi syytä viettää pari treenitöntä päivää, jotta keho saisi vakautettua uuden asennon, eivätkä vaivat palautuisi.

Kehonhuolto on tärkeä asia, joka pääsee monelta unohtumaan. On hassua, että huollamme autojamme säännöllisesti jotta ne pysyisivät varmasti ajokunnossa, mutta oma kehomme saa huomiota vasta kun se reistailee pahasti – jos silloinkaan. Kalevalainen jäsenkorjaus on oiva keino paitsi kiputilojen hoitamiseen, myös niiden ennalta ehkäisyyn. Lisäksi tarvitaan toki myös itsehuoltoa: hyvää, terveellistä ruokaa, riittävästi unta (!), omalle keholle sopivaa liikuntaa ja tietysti säännöllisesti mielialaa kohottavaa tekemistä. Millä tavoilla sinä huolehdit itsestäsi?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *