Yläkoulun opettajana ja 13-vuotiaan äitinä tiedän sen hyvin: nuoren keho ja mieli kehittyvät hurjaa vauhtia. Aina perässä eivät pysy sen enempää nuoren kuin äidinkään pää, housunlahkeiden pituudesta puhumattakaan. Yhtäkkiä lasta on 10 senttiä enemmän, ja hän miettii elämän tarkoitusta. Murrosikäisen vanhemmalle jooga tekee varmasti hyvää paitsi lepohetkenä arjesta, myös kärsivällisyyden kasvattajana. Mutta entäs nuorelle? Kannattaisiko nuorenkin joogata? Oman kokemukseni mukaan kannattaisi, jos se häntä suinkin kiinnostaa. Tässä viisi hyvää syytä – jotka pätevät muuten kaikkiin joogaa harrastaviin iästä riippumatta.

  1. Jooga kohottaa kuntoa. Halusit sitten lisää voimaa, liikkuvuutta, tasapainoa tai koordinaatiota, jooga on lajisi. Jos olet sattunut viimeisen vuoden aikana hujahtamaan pituutta 5-15cm, saattavat kehon mittasuhteetkin tuntua hieman oudoilta. Jooga auttaa hahmottamaan oman kehon rajoja ja etsimään mahdollisesti hetkeksi hukatun koordinaation uudelleen.
  2. Jooga vähentää stressiä ja ahdistusta. Nuoren kouluelämä voi olla stressaavaa. Läksyt ja kokeet voivat aiheuttaa paineita (silloinkin kun niihin ei pysty edes lukemaan), minkä lisäksi koulut ovat monesti ahtaita ja meluisia tiloja. Nuori myöskin etsii paikkaansa maailmassa: löytyykö seuraava opiskelupaikka, mitä haluan tehdä isona ja huoliiko kukaan minua puolisoksi? Stressi, ahdistus ja masennus ovat nuorilla melko yleisiä vaivoja, joihin jooga voi tuoda helpotusta. Omaan hengitykseen pysähtyminen, sekä kehon ja mielen havainnointi ovat tärkeitä stressinsiedon taitoja, joita voi joogamaton lisäksi soveltaa myös arjessa. Tiesitkö muuten, että tutkimusten mukaan jooga voi auttaa lisäämään toiveikkuutta tulevaisuuteen?
  3. Jooga parantaa keskittymiskykyä ja koulumenestystä. Keskittyminen on taito, jota voi opetella. Joogassa keskittyminen voidaan kohdentaa vaikkapa hengitykseen, katseen pisteeseen tai tietysti liikkeeseen. Kun on oppinut keskittymään hengitykseen, voi olla helpompi keskittyä vaikkapa koulutehtäviin. Tutkimusten mukaan ADHD:sta kärsivät oppilaat voivat saada apua keskittymiseen ja koulumenestykseen jo yhdestä viikoittaisesta joogatunnista.
  4. Jooga lisää itseluottamusta ja parantaa kehonkuvaa. Nuoren keho muuttuu aikuisemman näköiseksi – ja se voi olla paitsi ihanaa, myös kamalaa, usein samaan aikaan. Tulee karvoja, lihaksia, rinnat ja paljon muutakin – tai sitten ne tulevat aivan liian hitaasti. Joogatunnilla luodaan turvallinen ympäristö, jossa kukin saa olla sellainen kuin on, ja tehdä harjoitusta juuri sillä keholla joka tänään sattuu olemaan matolla. Useat tutkimukset ovat todenneet, että jooga auttaa nuorta hyväksymään kehonsa sellaisena kuin se on. 
  5. Jooga päästää luovuuden kukkimaan! Kun sekä keho että mieli pääsevät rentoutumaan, on luovuudella mahdollisuus kukkia. Upean taiteen lisäksi saattaa syntyä sujuvampaa arkea, kun pulmiin löytyy luovia ratkaisuja. On tilaa unelmille ja toiveikkuudelle. Kenellepä se olisi tärkeämpää, kuin elämäänsä rakentavalle nuorelle?