Olemme saaneet nauttia poikkeuksellisen kuumasta kesästä. Vaikka lämpö onkin ihanaa, se voi välillä käydä myös tukalaksi. Onneksi joogan saralta löytyy vanhaa intialaista viisautta tähänkin vaivaan! Saanen esitellä niistä yhden: Sitali-hengityksen!

Sitali – viilentävä hengitys

  1. Etsi rauhallinen paikka, jossa on hyvä istua muutaman minuutin ajan.
  2. Ota hyvä istuma-asento. Voit istua esim. risti-istunnassa tyynyn tai blokin päällä, tai vaikka tuolilla. Tärkeää on, että pystyt istumaan rennosti selkä suorana.
  3. Sulje silmäsi, ja huomaa hengityksesi sellaisena kuin se juuri nyt on. Voi olla, että huomaat hengityksesi hieman hidastuvan, kun kiinnität siihen huomiota.

4. Laita kieli rullalle, ja anna rullan kurkistaa huuliesi välistä ulos suusta.

Kielen rullalle saaminen on geneettinen ominaisuus, joten jos oma kielesi ei taivu rullalle, älä hermostu, vaan tuo kieli kevyesti hampaiden väliin niin, että se kurkistaa vähän ulos suusta.


5. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos rullalla olevan kielen läpi tai hampaiden ja kielen välistä. Varmista, että istuma-asentosi säilyy rentona, selkä pitkänä ja hartiat poissa korvista.

6. Voit kokeilla lisätä hengitykseen rytmiä: hengitä sisään kielen läpi laskien viiteen, sulje suu ja pidätä hengitystä laskien kahteen, hengitä ulos nenän kautta laskien viiteen. Jatka näin noin 3 min ajan, mutta muista että voit hyvin lopettaa aiemminkin. Lopettaessasi Sitalin, istu hetki silmät suljettuna nauttimassa olostasi.

HUOM! Aloita varovasti, voit pidentää harjoitusta kun se tulee sinulle tutummaksi! Jos huomaat, että sinua alkaa pyörryttää tai tulee muuten hutera olo, lopeta Sitali-hengitys ja hengittele normaalisti.

Sitali-hengitys auttaa kehoa viilentymään niin kuumana päivänä kuin urheilun jälkeenkin. Se on myös tehokas harjoitus, joka parantaa keskittymiskykyä, auttaa rentouttamaan, purkaa stressiä ja pahaa mieltä, sekä auttaa nukahtamaan. Kannattaa kokeilla!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *